Foto: David Thunander

Han har skapat en tillväxtraket – av anrika möbelbutiken

Det anrika möbelföretaget Nordiska Galleriet har genomgått en förändringsresa de senaste åren. Företaget har växt genom nya säljkanaler och förvärv. ”Vi investerar lika mycket i den fysiska kanalen som vi gör i den digitala”, säger vd Axel Söderberg.
Text: Julia Forsberg
Annons:

När Axel Söderberg tog över möbelföretaget Nordiska Galleriet 2016 bestod företaget av en fysisk butik på Nybrogatan i Stockholm och en knappt fungerande hemsida.

– När en kund lyckades köpa något på sajten fick man nästan skicka blommor för att det var så fantastiskt, säger Axel Söderberg.

Hans plan var då att digitalisera premiumsegmentet inom möbelbranschen och bygga en stor aktör på marknaden. Tillväxten har sedan dess varit driven av organisk tillväxt, men även genom en del förvärv. Under 2017 rekryterades även Per Sköld, som tidigare har varit vd på Bangerhead, och Rickard Liljeros, tidigare marknadschef på Bangerhead, till bolaget.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...