Foto: Foto: Pressbild

Granngården storsatsar på tjänster: ”En supersuccé”

Granngården möter kundernas tidsbrist och fortsätter utveckla servicetjänster. Efter hjälp med gräsklippare lanseras trädgårdstjänster – och mer är på gång. ”Tjänsterna är en supersuccé”, säger vd Per Sigvardsson till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Strategen Per Sigvardsson låg tidigare bakom Elgigantens multikanal- och tjänsteupplägg.

Nu fortsätter han flytta fram positionerna för trädgårds-, djur- och lantbrukskedjan Granngården.

I somras lanserade kedjan servicetjänster för gräsklippning, med installation och service av robotklippare, vanliga gräsklippare och riders tillsammans med service av röjsågar och andra trädgårdredskap.

– Robottjänsterna slår alla rekord och vi anställer fler installatörer inför sommaren, säger Per Sigvardsson.

Han ser flera skäl till att många kunder efterfrågar hjälp.

– Det skiljer sig mellan segmenten, det kan handla om att man inte vet hur man gör, inte har tid eller är äldre och fysiskt inte kan utföra vissa sker. Gemensamt är att kunderna har mer pengar än tid och är beredda att betala för att få avlastning och spara tid.

– Det här är en väg framåt för hela detaljhandeln.

Nu fortsätter Granngården tjänsteutvecklingen och lanserar om två veckor hjälp att beskära fruktträd.

– Ett antal av våra tekniker har utbildats av trädgårdsmästare och certifierats för trädbeskärning. Tjänsten är också berättigad till rot-avdrag och vi har utvecklat en it-plattform för att hjälpa kunderna att fixa det, säger Per Sigvardsson.

Mer är på gång.

Granngården har frågat sina kunder och har en lång bruttolista på tjänster som efterfrågas.

– Nästa steg i planen är att lansera tjänster för husdjur, till exempel veterinärstjänster, klippning och trimning. Det kommer att ske i samarbete med utbildade veterinärer.

Hur stort kan det här bli för Granngården?
– På sikt tror jag tjänsterna kan stå för tio-femton procent av omsättningen. Så här långt är detta en supersuccé.

Är det bara tidsbristen som driver efterfrågan?
– Nej, det finns också en växande acceptans för att betala för tjänster. Tidigare tog många kunder för givet att service ingick i priset. Men i takt med att priserna pressats i många branscher och att tjänsterna blivit bättre har det skett en mognad och det finns en växande acceptans för att betala, säger Per Sigvardsson och avslutar:

– Tjänsterna uppskattas och det märks i kraftigt höjda betyg för varumärket Granngården. Därför är tjänsteutbudet också ett viktigt verktyg för vår expansion i större städer, där vi fortfarande är ganska okända.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...