Glödhet start för Intersportchefen – tack vare kylan: ”Har haft försäljningsrekord”
Efter ett halvår i rekonstruktion var Intersport återigen tillbaka på banan i oktober förra året. Kort därefter klev Pontus Petersson in och tog över som bolagets nya vd efter Marcus Wibergh.
Pontus Petersson var tidigare finanschef på Intersport, en post som han haft sedan 2017.
Att han tackade ja till erbjudandet om att ta över som vd för Intersport berodde främst på att han trodde att han skulle kunna göra skillnad för bolaget. Men att det blev just Intersport var för att han tycker att bolaget gör mycket för både sport, idrott och samhället.
”Intersport börjar mycket med den lokala förankringen i föreningslivet och där igenom jobbar vi mycket med medlemmarna.”
– Vi samarbetar med drygt 1 300 föreningar, där är vi störst i Sverige. I vårt föreningsnätverk har vi 400 000 aktiva utövare. Det är fantastiskt häftigt att man indirekt då är med och bidrar till att de kan få rörelse i sitt liv och allt annat som föreningslivet bidrar med både för individen och samhället.
Den direkta försäljningen till föreningarna är en mindre del av Intersports totala omsättning. Men indirekt genererar affärsdelen en mycket större försäljning.
– Föreningslivet och den affären är en stor motor i hela det vi är. Intersport börjar mycket med den lokala förankringen i föreningslivet och där igenom jobbar vi mycket med medlemmarna. Deras familjer och föräldrar kommer ofta till Intersport och köper utrustning för sin aktiva fritid och övrig idrott, så vi täcker hela ekosystemet i folks aktiva liv.