Foto: Thomas Ohlén

Fullsmockat i e-handeln – tack vare seniorernas nya vanor

E-handeln med dagligvaror har snabbt förändrats radikalt. Exklusiva siffror visar att ”60-plussare” är största köpargrupp. ”Aktörerna måste växla upp för att möta efterfrågan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att ett stort antal hushåll med personer över 60 år på kort tid har flyttat inköpen av dagligvaror från traditionella butiker till nätet.

”60-plussarna” är största åldersgrupp online – räknat i absoluta antal köpare.

– Huvudförklaringen till kanalens genombrott bland seniorerna är förstås coronapandemin som har drabbat bland annat Sverige, säger Bo Engström till Market.

Myndigheterna har de senaste månaderna uppmanat personer i så kallade riskgrupper att ägna sig åt social distansering.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...