Från slasktratt till seriös retail – pop up är här för att stanna

Tillfälliga butiker är här för att stanna – pop up är hett och växer i betydelse. ”Det har gått från att vara en slasktratt till det som marknadsförs mest”, säger Peter Scherr och Rikard Lundberg på Popup Agency. Här ringar de in trenderna och den starka kopplingen till e-handeln.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Pop up-konceptet har mognat, från ”knalle-status” till ledningsgruppens agenda.

Betydelsen av tillfälliga butiker växer snabbt i detaljhandeln.

Från att ha varit ett fenomen där enkla stånd eller exponeringar dök upp i vimlet i gallerior och på shoppinggator, ofta inför halloween, nyår och andra stora shoppinghögtider, har pop up-butiker blivit ett strategiskt verktyg och en internationell industri som lockar investerare.

Professionaliseringen har synts med kreativa idéer i storstäder som London och New York – och är nu märkbar i svensk detaljhandel.

– Tidigare var en pop up ofta en nödlösning, det blev sedan ett modeord men är i dag en naturlig del av handeln.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...