Fler returer att vänta när e-handeln exploderar: ”Oerfarna konsumenter”

Coronakrisen har utlöst en e-handelsexplosion i Sverige. Den logiska följden är fler returer. ”Vi har en stor del nya och oerfarna e-handelskonsumenter”, säger e-handelsexperten Patrik Müller.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Fler svenskar än någonsin handlade på nätet under april. Enligt e-barometern växte den digitala handeln med 44 procent under månaden.

Samtidigt har en rad retailers och e-tailers rapporterat rekordökningar i sina nätbutiker.

Med stora ökningar på kort tid kommer också fler returer. Det menar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

– Det känner de flesta nätbutiker igen från till exempel Black Friday. Vi har också en stor del nya och oerfarna e-handelskonsumenter som nu i sin isolering gör sina första köp på nätet som annars hade skett i fysiskt butik där returer är en normal del i köpprocessen för många kunder. Det beteendet tar de med till nätet och de söker sig troligen till butiker som erbjuder fria returer, säger han.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...