Foto: Shutterstock

Fem nyckelfrågor för handelns styrelser: ”Ingen sitter på facit i dag”

Bakom de snabba vägvalen måste det finnas en styrelse som pekar ut riktningen. Market frågade tre handelsproffs om de nya kraven på styrelserna och var det brister i dag. Här är fem viktiga utmaningar.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Branschexperterna: Här är styrelsernas största utmaningar

Detaljhandelns styrelser behöver kunna svara på nya krav på fem områden:

  1. Digitalisering.
  2. Förändrat köpbeteende.
  3. Hållbarhet.
  4. Socialt ansvar.
  5. Styrelsens egen mix av ålder, kön och bakgrund.

Trendspanare: Freddy Sobin, Marcus Wibergh, Kenneth Bengtsson.

Förändringstrycket ställer i dag tuffa krav på kedjornas operativa ledningsgrupper. För att de ska kunna stå stadigt och ta snabba, välgrundade beslut krävs en tydlig strategi.

Strålkastarljuset hamnar ofta på kedjornas operativa ledningar – men där bakom växer styrelsernas betydelse.

En trend i dag: Bredda kompetensen i styrelsen genom att rekrytera från andra branscher.

Marcus Wibergh är tidigare Sverigechef för XXL och i dag vd för Intersport Sverige, där han förstärkt styrelsen genom att rekrytera Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten NA-KD, och Niclas Eriksson från Elgiganten.

– Det händer så mycket och är en så stor och snabb transformation i detaljhandeln i dag att det inte går att luta sig mot gamla kunskaper, säger Marcus Wibergh.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...