Fem avgörande områden för MQ:s framtid: ”Vi ska stärka tydligheten”

2017/18 var ett mörkt år för MQ. Nu jobbar kedjan hårt för att vända utvecklingen. Här är fem kritiska områden, enligt vd Ingvar Larsson. ”Det digitala är extremt viktigt”, säger han.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Både försäljning och resultat föll brant för MQ räkenskapsåret 2017/18. Företaget lägger en stor del av skulden på vädret som satte modesäsongerna ur spel.

Det omfattande förändringsarbete som nu pågår inom MQ adresserar även det problemet. En omorganisation och nya arbetssätt har gjort sortimentsavdelningen mer snabbfotad.

– Nu kan vi ställa om snabbare genom att handla mer från nära inköpsmarknader och göra fler inköp i säsong. Men det handlar också om att planera inköpen noga och ha ett sortiment som är mindre känsligt för den här typen av växlingar, säger Ingvar Larsson.

Men det är inte bara vädret som har tyngt MQ. Kedjan har identifierat fem viktiga områden för att ta kedjan framåt och vända den negativa trenden:

  • Digital satsning.
  • Översyn av fysiska butiker.
  • Stärka varumärket.
  • Personalisering.
  • Stärkt sortiment.

Digital satsning

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...