Färre besökare – men högre försäljning: ”Inte så många som flanerar”

Färre besöker butikerna – men de som kommer gör det för att handla. Elon Ljud & Bild har ökat sin försäljning under krisen. ”Folk förbereder sig för en tid hemma”, säger Electra Gruppens vd Anneli Sjöstedt.
Text: Daniel Norman
Annons:

Många fysiska butiker får färre besök som en följd av coronapandemin – så även Electra Gruppens handlardrivna kedja Elon Ljud & Bild.

Men det har däremot inte påverkat försäljningen, snarare tvärtom.

– Elon Ljud & bild säljer hemelektronikprodukter som tv, skärmar, hörlurar och mobiltelefoner och det är produkter som är väldigt eftertraktade i dessa tider. I dag är det många som arbetar eller studerar hemifrån, eller spelar spel eller ser på film och serier hemma. Butikerna har därmed sett en försäljningsökning de senaste veckorna, säger Anneli Sjöstedt till Market.

Från 7 mars och fram till nu har försäljningen ökat med 17 procent, jämfört med samma period i fjol.

– Avslutningsfrekvensen är i dagsläget på 34 procent vilket är en ökning med 14 procent, berättar Anneli Sjöstedt.

De som kommer till Elon Ljud och Bilds butiker handlar i större utsträckning.

– Det är i dag inte så många som flanerar i butikerna. Kunden vet vad man vill ha då besök sker. Butikerna är lokala och ägare och kund känner ofta varandra. Det kan vara en fördel när folk söker större trygghet.

Tror du att den här trenden kommer att hålla i sig?
– Svårt att uttala sig om framtiden, men så länge folk förbereder sig för en tid hemma i stället för resor, kultur- och sportevent, restaurangbesök eller dyl. så ser vi ingen avmattning, säger Anneli Sjöstedt.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...