Foto: Getty Images

Experttips: Så undviker du de vanligaste missarna i kundtjänstchatten

Kedjornas kundtjänstchattar får dåliga poäng i Better Business Chattindex. Men med små medel kan företagen förbättra upplevelsen för kunden. ”Det handlar om att coacha medarbetarna eller programmera botarna till att kunna ta tillvara på de här möjligheterna”, säger Lina Schölin, vd för Better Business World Wide.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Genom metoden Mystery Shopping har företaget Better Business World Wide tittat närmare på kundtjänst i chatten hos några av Sveriges största detaljhandelskedjor. Resultatet från undersökningen var inte särskilt imponerande. Det totala ackumulerade resultatet i mätningarna hamnade endast på 51,8 procent.

– Jag tror att många företag lever i tron om att ju fler kanaler och kontaktvägar, desto bättre. Men om man inte kan leverera i de kanalerna man verkar i, står allting och faller, säger Lina Schölin.

När ett företag eller varumärke skapar nya kanaler mot kunderna, skapas också förväntningar från kunderna på de kanalerna. Om kanalerna inte kan leva upp till förväntningarna kan de snarare skada kundrelationen i stället för att addera värde.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...