Experternas tips och fallgropar – så hittar du rätt plattform: ”Man kan lätt hamna i kläm”

Allt fler svenska detaljhandelsbolag använder plattformar som Tmall, Zalando och Amazon för att nå nya målgrupper. Många testar hos flera aktörer, men i framtiden kommer handlarna att bli mer selektiva, enligt Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank. ”Man kommer i högre grad välja nischade plattformar.”
Text: Helen Preutz
Annons:

Sedan 2018 säljer Lindex ett urval av sina produkter på plattformen Nelly, som riktar sig till en yngre målgrupp. Det började med underkläder och sortimentet har sedan dess utökats till att omfatta även badkläder och sovplagg. Och försäljningen via Nelly, går överraskande bra trots att få av Nellys kunder troligen satt sin fot i en fysisk Lindexbutik. 

Enligt Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex, är den digitala affären ett viktigt fokusområde för Lindex. 

– Vårt partnerskap med Nelly, som vi inledde för snart tre år sedan, var ett naturligt steg och bra komplement till vår egen e-handel och våra fysiska butiker.

Förutom på Nelly säljs Lindex produkter även på Zalando, Asos, Boozt och Next.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...