Foto: Marie Hillblom och Jamin Pirnia (Bilden är ett montage.)

Experternas hårda dom om kundmötet: Låt fler klara sig själva

Att fortsätta med mer av det gamla, klassiska kundbemötandet kommer inte öka försäljningen och rädda detaljhandeln. Så lyder varningen från Åsa Parsmo och Sofia Valentin på CX First i en tid då butiksdöd och brist på lönsamhet plågar många. Deras förslag: utveckla den mekaniska försäljningen.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Det klassiska kundbemötandet är inte nyckeln till en framgångsrik försäljning i framtidens detaljhandel. Den lätt provocerande slutsatsen drar Åsa Parsmo och Sofia Valentin efter att ha genomfört 3 500 exitintervjuer inom modebranschen i Sverige.

– Många ledningar tror att säljaren ska fixa försäljningen själva, säger Sofia Valentin och ser att många modekedjor deklarerar att ett förbättrat kundmöte ska vara nyckeln till ökad försäljning och ökad lönsamhet.

– Du kan få höga poäng när kundbemötandet mäts men det gör inte att kedjans försäljningsutveckling eller resultat är positivt för det. Vi ser det här framförallt inom modebranschen, där man inte lyckats ställa om och anpassas sina butiker och kundbemötande till dagens besökare, förklarar Sofia Valentin och menar att det här är extra tydligt att man har förlitat sig på det klassiska kundbemötandet som lösningen på alla problem.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...