Experterna om näthandelsdebatten: ”Visar frustrationen hos de som har svårt att navigera digitalt”
Under förra veckan blossade en debatt mellan fysisk och digital handel upp på Market.se. Rizzos vd Lars Fins hyllade den fysiska butiken i ett debattinlägg. Samtidigt menar han att e-handeln har fått en räkmacka till tillväxt till följd av en ökad efterfrågan under pandemin och uppmaningar från myndigheter.
Lars Fins kritiserade i sin debattartikel även lönsamhetsproblemen i e-handeln och menar att den riktiga butiken måste finnas kvar för att alternativet inte är hållbart.
Inlägget kontrades av e-handelsexperten Moon Suck-Song som ifrågasätter på vilket sätt e-handeln skulle ha fått en räkmacka. I stället säger han att kedjornas beslut att inte satsa på e-handel tidigare öppnade dörren för entreprenörer att kapitalisera på ett förändrat konsumentbeteende.
”Jag tror också att det finns en viss bubbeleffekt.”
Att e-handeln attraherar riskkapital är naturligt menar Magnus Ohlsson, vd på We Hunt for Heads.
– Jag tror också att det finns en viss bubbeleffekt om man ser på vissa värderingar. Men att man investerar för att ta marknad och att vissa därmed blir förlorare är bara en utveckling av den darwinism som varit en naturlig del av handeln sedan 100 år och särskilt sedan millenieskiftet där både globaliseringen och digitaliseringen skapat en brutal konkurrens, säger Magnus Ohlsson.
Frustrationen som pandemin har orsakat bland handelns aktörer tror experterna är en orsak till att konflikten blossar upp igen.
Så här säger tre handelsprofiler om debatten: