Expertens fyra steg: Så påverkar influerarna dina kunder – och deras köpbeslut

Varför har influerare så stark påverkan, vad händer i konsumentens huvud? Vad ger effekt – och vad ska man undvika? Forskaren Jonas Colliander ringar  in punkterna som avgör om samarbetet lyckas.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Influerare har blivit en lika effektiv och omtalad som omdiskuterad del av dagens marknadsföring i detaljhandeln. Men vad är det som gör deras budskap så effektiva? Vilka psykologiska mekanismer sätts i rörelse?

Om det resonerade Jonas Colliander på årets första digitala ”Forskarfrukost”, arrangerad av konsultföretaget Retail House i samarbete med Handelsrådet.

Jonas Colliander är docent på Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm och är en pionjär inom sociala medier, ett område han studerat sedan 2008.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...