Foto: Getty Images

Experten om Amazons snubblande start: ”Vi ser en ny långsiktighet”

Efter flera års spekulationer gjorde Amazon entré i Sverige i oktober. Kritiken var bitvis stenhård – men e-handelsexperten David Sandberg vill sätta in lanseringen i ett större perspektiv. Här är hans prognos för Amazons utveckling i Sverige och vad vi kan vänta oss under 2021.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Amazons länge förväntade, upptrissade och fruktade lansering av en svensk sajt kom till sist den 28 oktober.

Men den massiva prispress som väntades från dag ett uteblev. Tillsammans med ett sortiment som inte imponerade och märkliga maskinöversättningar gjorde det att många upplevde att hårdpumpade förväntningar möttes av pyspunka. 

– Ja, förväntningarna på Amazons nordiska start var upptrissade. Starten blev inte perfekt och jag tror inte Amazon själva är helt nöjda med den. Men ser du bredare på lanseringen tycker jag ändå inte att den förvånar. Den svenska lanseringen följer ett internationellt mönster, säger David Sandberg, expert på Amazon och e-handel hos Boston Consulting Group.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...