Experten: Därför är hållbarhetsarbetet viktigare än någonsin – trots corona

Modebranschen får räkna med en försäljning som krymper med 30 procent efter coronapandemin. Nyckeln till överlevnad och för att bli vald av konsumenten: hållbarhet. Modeexperten Christina Synnergren förklarar varför.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Innan coronapandemin hade modebranschen kommit en bit på väg vad gäller hållbarhetsaspekter, menar Christina Synnergren, partner på Boston Consulting Group, BCG, och expert på mode- och lyxsegmentet. Hon pekar på arbetet med att minska vattenanvändningen vid textilproduktion, minskade utsläpp, ökad kemikaliemedvetenhet och förbättrade villkor för arbetarna i produktionen.

Så kom corona. Och modebranschen är en av de absolut hårdast drabbade, med försäljningstapp på upp emot 60-70 procent.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...