Foto: Gustaf Olsson

En ny verklighet för Specsavers: ”Vi måste konstant navigera”

2020 blev ett annorlunda år för Specsavers. ”Hela optikbranschen påverkades och så även vi”, säger landschefen Marita Bertilson. I stället för att arbeta långsiktigt fick kedjan fokusera mer här och nu.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Vi har lärt oss leva med helt nya förutsättningar, och hitta formen för det nya normala. Vi måste konstant navigera i relation till hur pandemin utvecklar sig. 

Det säger Martia Bertilson till Market. 

2020 blev ett annorlunda år för Specsavers. 

– Som för så många andra i optikbranschen och i detaljhandeln fick vi styra om och fokus blev under förra året mer operationellt och en del av det långsiktiga arbetet fick stå tillbaka. Vi har under året sett färre  kunder som kommer in för att bara bli inspirerade och se vad som är nytt i sortimentet. Kunderna som besöker oss har haft ett verkligt behov och har kommit för att köpa. Kategorin är starkt behovsstyrd och man kan inte vara utan glasögon eller kontaktlinser.

Marita Bertilson berättar att kedjan var snabb med att ställa om ute i butikerna när pandemin bröt ut genom att förändra hygien- och städrutiner. 

–  Vi köpte in personlig skyddsutrustning för alla våra butiker och det har betytt oerhört mycket för både personal och kunder. Vi har fått mycket ros från våra kunder för att vi tagit säkerheten på så stort allvar.

Coronapandemin gjorde också att Specsavers lanserade sin e-handel tidigare än planerat. 

– Vi är mycket stolta över att på kort tid ställa om och erbjuda våra kunder vårt sortiment även online. 

Med hjälp av ny teknik började kedjan också genomföra synundersökningar på distans. 

– Det var ett annorlunda år med hårt arbete men också ett år där vi har lärt oss mycket och där teamet har blivit ännu mer sammansvetsat. När det brakade loss i mars förra året var det ingen som visste vad som skulle hända och då måste man förbereda sig på olika scenarior och planera för det värsta men hoppas på det bästa. 

Ert senaste räkenskapsår tog slut 28 februari, kan du säga något om utvecklingen under det? 
– Hela optikbranschen påverkades, och så även vi. Under våren 2020 när pandemin slog till skapades naturligtvis lite oro i organisationen eftersom ingen visste något om efterfrågan skulle bli den närmaste tiden eller hur länge vi skulle leva med effekterna av pandemin, men när vi summerade hela året så är vi nöjda med tanke på omständigheterna, säger Marita Bertilson och fortsätter: 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...