Foto: Shutterstock. Montage: Andreas Heneborn

En ny bild av disruptiva detaljister: ”Här krossas en hel del myter”

Disruptiva bolag är inte riktigt vad du tror. De är beredda att offra snabb tillväxt för att kunna leva upp till kundernas förväntningar på bättre upplevelser. Det visar en ny undersökning.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Ett disruptivt varumärke eller företag kan med en smart idé snabbt vända upp och ner på logiken i en hel bransch – eller skaka om en rådande sanning. Amazon, Spotify, Klarna, Über och lågprisfenomenet TJ Maxx är några uppenbara exempel på bolag som på kort tid har rört om med innovationer.

En följd av de disruptiva företagens ofta aggressiva intåg är att de snabbt bränner kapital, investerar till synes förutsättningslöst i trendig teknik och högprioriterar digitala kanaler framför fysiska.

Tror många.

Men en ny undersökning, 2018 Retail disruptors servey, från JDA Software och Retail Systems Research ger en annan bild av vad som utmärker disruptiva företag:

  • De har starkt fokus på kunden. De är villiga att offra en snabb tillväxt för att möta kundernas krav.
  • De har sin kärnverksamhet i fysiska butiker.
  • En majoritet går med vinst.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...