Foto: Julia Forsberg

Efter krisåren – nu ska sängkedjan växa: ”Ser behov av 25-30 butiker”

Rekonstruktion, konkurser och kris är en del av historien. Nu blickar Sova framåt med sikte på att expandera igen. ”Historiken är vad den är och vår stora utmaning var att vi inte var lönsamma, men det är vi faktiskt nu”, säger vd Johan Forssman.
Text: Julia Forsberg
Annons:

För snart fyra år sedan inledde Sova en rekonstruktion som innebar att ett flertal av butikerna stängdes ned. Kedjan har tampats med problem med både försäljning och lönsamhet, men nu är de på banan igen. 

– Nu har vi 14 lönsamma butiker och letar nya butikslokaler i väl utvalda områden. Och vi jobbar med den digitala satsningen som också ser bra ut, säger Johan Forsmann. 

Kedjans problem började för omkring sex till sju år sedan, säger Johan Forssman. Bolaget var då en entreprenörsdriven franchisekedja, men strukturen skulle göras om. Samtidigt började både interna och externa utmaningar att påfresta bolaget. 

– Det kulminerade för ganska exakt två år sedan när det var den sista stängningen av butiker. Vi gjorde om logistiken och sedan tog det väl något halvår till och sedan var det färdigt. 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...