E-handelsexperten: Därför är Amazon ett större hot i Sverige än ’down under’

Vi kan dra lärdomar av Amazons lansering i Australien. Men hotet mot den inhemska detaljhandeln är större här i Sverige, varnar David Sandberg, expert på e-handel på Boston Consulting Group.
Text: Barbara Taltavull
Annons:

Boston Consulting Group, BCG, räknar i dag med att Amazon tar betydligt mindre av den nordiska och svenska e-handeln för konsumenter än de trodde för bara tre år sedan.

Enligt deras senaste analys, som släpptes i början av december, räknar de med att Amazon tar mellan fem och tio procent på fem år. För 2,5 år sedan uppskattade de att de skulle ta 8-20 procent.

Anledningen till deras nedrevidering är dels facit från Amazons etablering i Australien 2017, dels att pandemin skyndat på den svenska e-handelsutvecklingen med stormsteg.   

– Det vi sett i Australien har gjort att vi skruvat ned estimaten. På mogna marknader tar det tid innan marknadsandelarna ökar. I till exempel Italien som inte är lika moget har det gått mycket snabbare, konstaterar David Sandberg, partner på BCG och e-handelsexpert.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...