E-handelsdomen från experten: ”Hälften av butikerna försvinner”

Detaljhandelns försäljningstillväxt kom nästan bara på nätet i fjol. HUI:s vd räknar med att konsumenternas nya beteende får betydande effekter. ”Många kedjor tänker halvera butiksbeståndet”, säger Jonas Arnberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Butikstappet i de olika branscherna

Skohandel: –21%
Elektronik: –21%
Heminredning: – 20 %
Sport: –18%
Leksaker: –14%
Kläder: –13%

(Mätperiod 2011-2017)
 
Källa: Svensk Handel

E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digitalhandel visar att E-handeln har lyft med närmare 20 procent om året sedan 2004 – och online har blivit så stor som försäljningskanal att den svarade för nästan hela tillväxten i sällanköpshandeln 2017.

Andelen av omsättningen är uppe i nio procent.

– Svenskarna är bland de mest e-handelsomogna i Europa och har förändrat sina inköp radikalt, säger Jonas Arnberg om digitaliseringen.

Konkurrensen från svenska och internationella e-handlare har inte oväntat tvingat kedjorna att effektivisera butiksnäten.

Bara de senaste sex åren har antalet fysiska butiker inom sällanköpshandeln reducerats med knappt 5 000 eller tio procent.

– Men det är bara början för nu agerar fler företag på trenden att hushållen handlar så mycket mer än tidigare på nätet. Kedjor med utgående hyreskontrakt kommer utan tvekan att se över sina bestånd av butiker när antalet besökare blir färre.

Vad ser du framför dig?
– Min bedömning är att flera planerar att halvera antalet butiker när det finns flera sådana på en ort. Den butik som har flest besökare och får ihop ekonomin blir kvar och får serva ett större upptagningsområde. Butiken med mindre trafik, svagare ekonomiska nyckeltal och sämre framtidsutsikter läggs däremot ned, säger Jonas Arnberg.

Minskningen av antalet butiker har varit procentuellt mer omfattande inom vissa delar av detaljhandeln.

Skor, hemelektronik, heminredning, sport, leksaker och kläder är de branscher som lagt ned flest butiker (se faktaruta).

– Det är en konsekvens av att e-handeln har blivit så stor inom de här delarna av detaljhandeln.

Dagligvaruhandeln är enligt Svensk Digitalhandels och HUI:s D-food index fortfarande liten på nätet.

Andelen av försäljningen har ännu inte nått två procent.

– Men nu trycker Ica hårt på e-handelsknappen och det kommer att driva intresset och försäljningen för dagligvaruhandeln.

Icas och andra dagligvaruaktörers e-handelssatsningar väntas få omfattande påverkan också på sällanköpshandeln.

– När fler handlar mat online minskar trafiken till köpcentrum och handelsplatser. Då kommer färre att besöka sällanköpsbutikerna och fler sådana riskerar att lägga ned, säger Jonas Arnberg.

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå förklarade på bolagets kapitalmarknadsdag nyligen att kedjan inte planerar att stänga ”en massa butiker”.

– Jag tror inte att det är rätt väg att gå för Clas Ohlson. Vi tänker omförhandla hyreskontrakt för att parera för att kunderna handlar mer på nätet. Vi förhandlar om flexiblare kontrakt – med kortare hyrestider och kortare uppsägningstider.

Jonas Arnberg ser Clas Ohlson som ett undantag för accelererande butiksdöden i den fysiska handeln.

– Bolaget har ekonomin för att klara den strukturomvandling som följer av detaljhandelns digitalisering.
 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...