Dominoeffekt orsakar kris i logistiken – och problemen fortsätter

Under ett års tid har rederiet Maersk fått hantera förseningar i logistiknätverket till följd av pandemin. Retailbolagen har i sin tur drabbats av längre ledtider, varubrist och högre kostnader för containerfrakt. ”Det är klart att det påverkar om vi inte har den plats som vi skulle ha haft om allt hade fungerat”, säger Birna Odefors, vd för Maersk i Skandinavien.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Pandemin har ställt till det med varuförsörjningen för många företag. Det har delvis handlat om att fabriker inte har kunnat hålla öppet under perioder, vilket har gjort att det har saknats delar och komponenter som behövs i tillverkningen. Utöver det har även transportkedjan fått en smäll av pandemin.

– Pandemin har gjort att båtar inte har kunnat komma in i hamn på grund av nedstängningarna och att man inte har kunnat jobba så effektivt som man har velat,  säger Birna Odefors.

Att hamnarbetare och annan personal inte har kunnat vara på plats på jobbet har gjort att hela logistiknätverket och schemat har lidit av förseningar. Dominoeffekten av förseningar på förseningar är något som Maersk har arbetat med i över ett år nu. Som värst var det under första hälften av 2020. Men problemen har inte löst sig än – pandemin pågår fortfarande och de operationella problemen kvarstår.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...