Detaljhandelsexpert manar svensk handel till snabb teknikomställning

Handeln kommer att förändras mer under de kommande tio åren än vad den gjort under 100 år, enligt it-konsultbolaget Tata Consultancy Services. ”Do or die (agera eller dö)”, säger detaljhandelsexperten Mikael Ekstrand till svensk handel och ger sin vision av hur teknik förändrar framtidens butik.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Tata Consultancy Services Ltd., TCS

TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har över 450 000 konsulter i 46 länder. Bolaget verkar i Norden sedan 1991 med 14 000 medarbetare.

Bolaget omsatte 20,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2019 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS arbetar aktivt mot klimatförändringar och finns i hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

– Det borde hända mer i svensk retail. Man tappar fart, säger Mikael Ekstrand, som har 18 års erfarenhet av detaljhandeln och som i dag jobbar som senior digitalkonsult och affärsutvecklare på Tata Consultancy Services, TCS.

För det indiska världsomspännande it-konsultbolaget TCS, som finns i Norden sedan snart 20 år, är handeln den näst största bransch där man bistår med tekniska lösningar.

– Svenska företag behöver öka hastigheten på sin transformationsresa. Svenska retailers har inte varit på topp, säger Mikael Ekstrand och pekar på att det idag finns många tekniska lösningar på marknaden som egentligen bara är att börja använda.

– Här ser vi en markant skillnad på många av våra andra globala kunder som kommit mycket längre.

Han pekar på AI, AR och exemplifierar med Finland där dessa tekniker redan hjälper kunder som provar kläder i provrum med nyttig information.

– Många butikskedjor i Sverige ser mer eller mindre lika ut som de gjort de senaste tio åren. Man måste hänga med i konkurrensen och hitta nya vägar. De som har börjat förändra sig har ett försprång, säger han och menar att ny teknik skapar möjlighet att kunna möta kunden på nya sätt och förbättra köpupplevelsen.

– Kunden gör ingen skillnad i dag på köp på nätet eller i fysisk butik, säger han och menar att tekniken måste samverka i hela köpresan.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...