Den dödsdömda skivhandeln har hittat rätt spår
Den fysiska skivhandeln har fört en tynande tillvaro under 2000-talet. Men de som överlevt har nu hittat rätt spår – de senaste fyra åren har deras försäljning stigit med 13 procent. ”Intresset för vinyl bara ökar och vi satsade tidigt på det”, säger Daniel Trygg, vd för Hot Records i Solna.
Få detaljhandelsbranscher har drabbats så hårt av digitaliseringen som skivbutikerna. Och utvecklingen har gått snabbt.
2009 stod cd-skivor och vinyl för 80 procent av musikbranschens intäkter för inspelad musik.
2017 är landskapet helt förändrat och det är streamingtjänsterna som dominerar med 88 procent av intäkterna.
I dag finns det bara 28 aktiebolag* som driver skivbutiker kvar i Sverige.
Det senaste räkenskapsåret omsatte de tillsammans 171,6 miljoner kronor och redovisade ett sammanlagt rörelseresultat på 6,1 miljoner kronor.
Men den ekonomiska trenden är positiv.
Läs våra kommentarsregler