Foto: Ica

De var först med röststyrning – så gick det sen: ”Har inte knäckt koden”

Förra hösten var röststyrning på allas läppar och flera detaljhandelskedjor hakade på trenden. Nu är det förvånansvärt tyst och Google Home-devicerna reas ut.
Text: Helen Preutz
Annons:

Ropen skalla – röststyrning åt alla. Så lät det kanske inte riktigt, men många var de som trodde att Google Home på allvar skulle förenkla våra liv genom att dimma lampor och välja musik – men även låta oss göra inköp enbart med vår egen röst.

Ett antal kedjor hakade på och tog fram lösningar som var kompatibla med Google Home. Icas lansering av assistenten Monica, som kan göra inköpslistor och ta fram recept var ett exempel. I samma veva lanserade Mathem och H&M Home liknande tjänster.

Ingen av dessa möjliggjorde köp, men såväl branschen som experterna siade om att vi inom kort skulle kunna genomföra transaktioner med hjälp av rösten.

En av dem var Mattias Boman vd för Accenture Interactive i Norden som slog på stora trumman för att röstinteraktion var det nya svarta.

– Det är nu infrastrukturen rullas ut, sade han då.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...