Foto: Foto: Daniel Norman

De har vässat kundmötet mest

Kundbemötandet har under det senaste året blivit bättre i vissa kedjor – och sämre i andra. Hur ser det ut i din kedja? Här är svaren från Daymakers mystery shopping.
Annons:

Om undersökningen

• Undersökningen genomfördes under november av Daymaker AB med hjälp av metoden mystery shopping.

• Undersökningen omfattar 114 kedjor från 20 olika branscher inom den svenska detaljhandeln.

• Daymakers observatör har utifrån bestämda frågor och svarsalternativ rapporterat sin upplevelse av kundbemötandet.

• Varje butikskedja har fått fem besök. Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.

Många butikskedjor har under det senaste året blivit bättre på att ta hand om sina kunder. Men samtidigt har många blivit sämre på att säga hej till kunderna och aktivt ta kontakt med dem när de kommer in i butiken.

– Det är bekymmersamt eftersom de momenten har en avgörande betydelse för om kunden köper någonting och om hon eller han blir nöjd med bemötandet eller inte, säger Peo Eriksson på Daymaker.

Han ger två förklaringar till de brister i kundbemötandet som finns på många håll. Den ena är att ledningen helt enkelt inte ställer högre krav på personalen, kanske för att affärsidén är att erbjuda något annat än ett bra bemötande, till exempel låga priser eller ett brett sortiment.

Den andra är att medarbetarna inte riktigt förstått varför de ska bemöta kunderna på ett bra sätt. De har inte fått tillräcklig utbildning eller ser inte vitsen med att ändra sitt beteende eftersom de tror att de ändå inte kommer att belönas för det.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...