Därför tappar byggandet av nya handelsytor fart: ”Det är en tipping point”

Byggandet av ny handelsyta i Sverige fortsätter att mattas – för tredje året i rad. Det visar de nya siffrorna i kartläggningen Swedish Shopping Centre Directory. ”Vi har nått peak project”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Intresset för att bygga nya handelsytor på handelsplatser och köpcentrum fortsätter att mattas av.

Under 2015-2016 planerades för 2,6 miljoner framtida, nya kvadratmeter handelsyta. Under 2016-2017 har den planerade volymen sjunkit till 2,4 miljoner kvadratmeter i cirka 200 projekt.

Frågan är sedan hur stor del av planerad yta som sedan verkligen byggs – och den minskande trenden syns ännu tydligare i utfallet av färdigställd yta.

Prognosen: Den färdigställda ytan kommer att minska för tredje året i rad.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...