Därför räds Cdon-chefen inte Amazon: ”Vi är enklare att jobba med”

Från cd-butik till Nordens största marknadsplats. Cdon:s resa har varit långt ifrån rak. För Market berättar vd Kristoffer Väliharju om tillväxtplanerna och varför han inte är rädd för konkurrens från Amazon.
Text: Helen Preutz
Annons:

– I dag är Cdon Nordens största marknadsplats med 1000 externa försäljare och 7 miljoner produkter, berättar Cdon:s nya vd Kristoffer Väliharju som tog över rodret efter Magnus Fredin i september i fjol.

Cdon grundades 1999 och ingick fram till 2010 i Stenbeckkoncernen MTG och sålde till en början uteslutande cd-skivor och filmer på nätet.

– Att man förändrade affärsmodellen till en marknadsplatsmodell med flera produktkategorier var en naturlig konsekvens av streamingtjänsternas intåg, berättar Kristoffer Väliharju.

Marknadsplatser har funnit i 20 år och står globalt för mer än 50 procent av all e-handel och genererar högre tillväxttakt med högre lönsamhet. Vägvalet var därmed mer eller mindre självklart, resonerar han.

– På marknader där jättar som Alibaba och Amazon finns växer både de och andra marknadsplatser.

Vad är fördelen för e-handlare att sälja sina produkter hos er istället för att sälja via egna kanaler?

– För merchants är marknadsplatsen en effektivare och mer kostnadseffektiv kanal för att anskaffa kunder. Dels kapar vi deras kostnader, dels har vi tusentals kunder och biljoner data som kan användas för att optimera handlarnas sortiment och sänka deras kostnader genom att effektivisera marknadsföringen.

Och för kunden?

– För kunden är vi relevanta genom att erbjuda ett så brett sortiment som möjligt samt att vi kan personalisera erbjudanden till kunden med hjälp av vår data. Vi vet vilka kunder vi har och vad de kunderna behöver. Vi bygger hela tiden mot att öka relevansen mot kund och förbättra kundupplevelsen, merchantupplevelsen och skalbarheten.

Just skalbarheten ser Kristoffer Väliharju som den största utmaningen internt. Med tusentals handlare och miljontals varor behövs effektiva instrument för skalbarhet för att göra det enkelt att filtrera utbudet.

Externt är den största utmaningen att öka kännedomen om Cdon som marknadsplats.

– När man pratar om marknadsplatser känner det flesta till Amazon och Alibaba, men många handlare känner inte till vad vi gör och ser oss som en konkurrent till e-handlarna. Vi måste öka kännedomen om vad vi gör och hur vi faktiskt hjälper e-handlare att växa sin affär.

Norden ser han som en näst intill orörd marknad.

– I dag har vi ungefär 1 - 2 procent av den nordiska marknaden, så vi har stort utrymme att växa.

Målet är att marknadsplatsen ska öka med 20 procent per år – för att säkerställa att lönsamheten upprätthålls eller förbättras. Under förra och förrförra kvartalet var tillväxttakten dock över 60 procent.

– Vi ska växa så mycket vi kan utan att laborera med lönsamheten och hålla en bra balans mellan tillväxt och lönsamhet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...