Därför avbryter var fjärde e-handelskund köpresan – här är experttipsen som ökar din omsättning

En av fyra kunder avbryter sitt köp i e-handelsbutiker. ”E-handlare går miste om stora summor”, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, och tipsar om tre enkla åtgärder som kan öka intäkterna.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Rapporten Sverige betalar

  • Rapporten är en attitydundersökning och mäter svenska folkets attityder till betalmetoder och betaltjänster.
  • Rapporten görs i år för sjunde året i rad och görs av Insight Intelligence, Coop, Evry, Swedbank Pay och Bankgirot.
  • Rapporten baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år. Svaren hämtades in under oktober månad.

E-handeln i Sverige beräknas omsätta 88 miljarder kronor 2019. Den färska rapporten Svenskarna betalar visar att omsättningen sannolikt skulle kunna vara ännu större om e-handlare jobbade med de brister som konsumenterna upplever och som alltså leder till att 24 procent ganska ofta eller mycket ofta avbryter ett köp i en e-handelsbutik. Det menar Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, som tillsammans med Swedbank Pay, Bankgirot, Evry och Coop tagit fram attitydundersökningen.

– Det handlar inte om den mänskliga faktorn, som är svår att göra något åt, utan om att jobba med faktorer som är påverkbara, förklarar Lukas Berg för e-handlare och enligt rapporten kan alltså stora summor gå förlorade genom avbrutna köp, men kan sannolikt hämtas hem genom att handlarna jobbar med de upplevda bristerna.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...