Därför är premiumbutiker en del av stadskärnans framtid: ”En väg framåt”

Cityhandeln fortsätter att på många håll kämpa för livet. Men för premiummärken och premiumkedjor som etablerar sig bör stadskärnan vara ett naturligt val. Det menar professor Johan Anselmsson. ”Vi ser tecken på att högutbildade föredrar stadskärnan”, säger han.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Butiker som tar ner skylten, tomma lokaler, gågator som försvinner och ett blodfattigt utbud. Så beskrivs ofta utvecklingen i svenska stadskärnor.

Faktorerna bakom problemen är inte lätta att peka ut.

Johan Anselmsson är professor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och har i flera år forskat i cityhandelns utveckling.

– Detaljhandel bygger på tillgänglighet och det är väldigt tydligt att handeln i stadskärnorna blir allt svårare att komma åt, framför allt för bilister, säger han.

För det saknas inte intresse att handla i city.

– När vi frågar folk vill de gärna handla i stadskärnan.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...