Därför är premiumbutiker en del av stadskärnans framtid: ”En väg framåt”

Cityhandeln fortsätter att på många håll kämpa för livet. Men för premiummärken och premiumkedjor som etablerar sig bör stadskärnan vara ett naturligt val. Det menar professor Johan Anselmsson. ”Vi ser tecken på att högutbildade föredrar stadskärnan”, säger han.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Butiker som tar ner skylten, tomma lokaler, gågator som försvinner och ett blodfattigt utbud. Så beskrivs ofta utvecklingen i svenska stadskärnor.

Faktorerna bakom problemen är inte lätta att peka ut.

Johan Anselmsson är professor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och har i flera år forskat i cityhandelns utveckling.

– Detaljhandel bygger på tillgänglighet och det är väldigt tydligt att handeln i stadskärnorna blir allt svårare att komma åt, framför allt för bilister, säger han.

För det saknas inte intresse att handla i city.

– När vi frågar folk vill de gärna handla i stadskärnan.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...