Dagens konsumenter zappar sömlöst: Här är omnikanalkunden i siffror

Köpresan blir allt mer komplex. Kunderna är vana att röra sig i flera kanaler, och räknar med att deras favoritbutiker hänger med i svängarna. Men många kedjor har hamnat på efterkälken. ”De sitter ofta på ett tungt arv, med stora och kostsamma affärssystem och en organisation som är uppbyggd för att vi ska handla i fysiska butiker”, säger Postnords e-handelsexpert Carin Blom.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Carin Blom och Postnord har i flera års tid följt omnikanalutvecklingen noga genom E-barometern. Både kunder och företag har utvecklats mycket – men kundbeteendet förändras snabbare.

– Generellt tror jag att konsumenterna är mer omnikanalmogna än vad handeln är. Omställningen tar lång tid för många av de traditionella kedjorna, men omnikanalfrågorna kommer allt högre på företagsledningarnas agenda, vilket är en förutsättning för omställningen, säger Carin Blom.

– De nya e-handelsaktörerna har en fördel i att vara mer snabbrörliga och mer tekniskt i framkant, faktorer som kan vara en utmaning för kedjorna.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...