Coronakrisen definierar om konsumenttrenderna – rent till förmån för grönt

I vintras listade Market tio heta konsumenttrender. Sen kom corona och ändrade allt. Så här tror undersökningsföretaget Euromonitor att pandemin påverkar trenderna.
Text: Helen Preutz
Annons:
  1. Ökad efterfrågan på kontaktlös teknik
    Redan före coronautbrottet omfamnade konsumenterna AI av bekvämlighetsskäl. Samtidigt integrerade företagen AI-teknik för att automatisera verksamheten. Coronautbrottet har fått konsumenterna att isolera sig vilket ökar behovet av kontaktlös service och leverans, vilket tekniken så småningom kommer att möta.
  2. Mental hälsa i fokus
    Enligt världshälsoorganisationen WHO lider en av fyra vuxna i den  industrialiserade delen av världen av psykisk ohälsa. Det var före coronakrisen. Nu handlar mycket om att anpassa sig till en ny verklighet och att hantera ångest och oro. Även på längre sikt spås konsumenterna lägga mycket resurser på att ta hand om sig själva.
  3. Hemmet är navet
    Redan före coronautbrottet sågs en ökning av aktiviteter som arbete, träning och inköp hemifrån. Denna trend har accelererat till följd av livet i karantän. När hemmet blir det nya navet spås alltfler företag anpassa sina erbjudanden efter det.
  4. Tydlighet och relevans
    Att fånga konsumenternas intresse krävde, redan före coronapandemin, tydlig och relevant kommunikation. Nu blir kravet på tydlighet och relevans ännu viktigare. I ett längre perspektiv väntas snabb, multisensorisk kommunikation bli avgörande.
  5. Större krav på transparens
    Den ökande oron kring vem som har tillgång till ens personuppgifter har tillfälligt fått stå tillbaka under coronakrisen då många, större utsträckning än förut, delar med sig av information om sig själva. På sikt tros konsumenterna dock ställa större krav på transparens hos företagen kring vilken information de samlar in och hur den används.
  6. Fokus på det lokala
    Redan före coronautbrottet sågs en trend där multinationella bolag anpassade sina produkter till lokala marknader och kulturer. Pandemin har tillfälligt stängt dörren till globaliseringen och gett upphov till lokala initiativ för att stötta näringslivet. Fokus på det lokala tros bestå.
  7. Hållbara transporter
    Före coronapandemin efterfrågades snabba transportalternativ för en sömlös upplevelse. I ett längre perspektiv tros krisen driva på utvecklingen av hållbara transportlösningar.
  8. Tillgänglighet för alla
    Före pandemin spåddes företag och varumärken anpassa sina erbjudanden för att öka tillgängligheten för utsatta konsumentgrupper. Coronaläget anses snabba på digitaliseringen, vilket på sikt kan gynna exempelvis funktionsnedsatta.
  9. Från grönt till rent
    Före krisen låg mycket fokus cirkulära affärsmodeller inom delning, återanvändning och uthyrning. Med smittan skiftade fokus från grönhet till renhet. Långsiktigt spås en långsam övergång till återvinningsbara alternativ.
  10. Mer hållbart på sikt
    Pressen på företagen att tillhandahålla lösningar som skyddar miljön och konsumenterna från  skadeverkningar från utsläpp har tillfälligt fått att tillbaka under coronakrisen. På sikt spås en återgång till mera hållbara livsstilar och skydd från skadliga utsläpp. 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...