Cellbes möblerar om – för att kunna sätta ännu större fokus på kunden

Cellbes vill sätta ännu mer fokus på kunden. Därför har e-handlaren genomfört en omorganisation där flera funktioner samlats under ett och samma paraply. ”Vi vill jobba mer kundanpassat och datadrivet för att säkra en tydlig röd tråd”, säger vd Charlotte Nordén.
Text: Daniel Norman
Annons:

Cellbes har samlat funktionerna för marknad, e-handel, sälj och kundtjänst i en ny kommersiell enhet. 

– Det raka svaret på den frågan är att vi vill sätta kunden och hela kundresan i fokus, svarar Charlotte Nordén när Market frågar varför. 

– Många gånger så krånglar man till arbetet och man jobbar intensivt men allt för parallellt i sina processer. Vi vill vara med kunden på ett tydligt och synkroniserat sätt genom hela resan. Den kanske startar med en Google-annons och den avslutas ju inte förrän kunden fått hem produkten använt den, tvättat den, använt den igen och förhoppningsvis är så nöjd så att hen återkommer och köper något mer, fortsätter hon. 

För Cellbes handlar det i slutändan om att ta hand om de befintliga kunderna på bästa sätt och samtidigt locka nya.  

– Långsiktiga kundrelationer, lojalitet, att vinna kundens hjärta och förtroende tror vi är avgörande för en framtida lönsam e-handel, säger Charlotte Nordén. 

Med omorganisationen vill Cellbes skapa en tätare dialog internt kring hela kundresan. 

– Vi vill jobba mer kundanpassat och datadrivet för att säkra en tydlig röd tråd i vårt erbjudande och  kommunikation. I dag måste vi konstant utveckla och förändra och vi behöver då ett tajt team med samma målbild. Snabba beslut för att hela tiden möta kundernas förväntningar kräver korta beslutsvägar och flexibilitet. Vi har skapat en tajt kommersiell ledningsgrupp som kommer att ha stort mandat att driva, utveckla och förändra tillsammans med sina respektive team.

Vad har det inneburit rent organisatoriskt?
– De senaste fem åren har vi konstant utvecklats från att ha varit ett postorderföretag till en modern e-handel. Denna resa kräver konstant förändring och utveckling inom alla delar. Vi har ställt om våra processer från ett katalogtänk till ett e-handelstänk samtidigt som vi har anpassat kompetensen i bolaget till att vara mer digital och datadriven. Vi är i dag ungefär lika många som innan men vi har som sagt gjort en kompetensväxling mot en mer digital handel. 

För att få in ytterligare kompetens i organisationen har Cellbes inlett ett samarbete med affärsutvecklings- och tillväxtbyrån Omniarch. 

– Som alla vet så har covid-19 skyndat på e-handelsutvecklingen oerhört, detta har naturligtvis även påverkat oss och vi behöver snabbt ta stora kliv. Vi kommer bland annat att lansera en ny sajt i sommar och behöver omgående få in riktigt vass kompetens på ett antal positioner för att vara med och skapa fantastiska skräddarsydda shoppingupplevelser för våra kunder och fortsätta vår framgångsrika resa.

Hur går det för Cellbes?
– Vi kommer inom kort att släppa vår årsredovisning för 2020 och vi kan glädjas åt en god lönsamhet i koncernen.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...