Carlings redo att inta resten av världen

Carlings sålde jeans som aldrig förr under 2013. Nu siktar Varnergruppen på att ta kedjan utanför Norden. 2015 öppnas en butik i Österrike.– Förhoppningsvis ska det leda till en större expansion, säger vd Rune Martinsen.
Annons:

I dag har Carlings 200 butiker i Norge, Sverige, Finland och Danmark.  

Nu planeras en expansion utanför Norden. 2015 öppnas en butik i Österrike.

– Österrike är likt de skandinaviska marknaderna. Det finns en bra köpkraft där, säger Rune Martinsen.

Var butiken kommer att öppna är inte klart än. Det finns som sagt förhoppningar att det här ska leda till något mer.

Men Carlings tänker fortsätta att växa på befintliga marknader också. I Sverige hoppas Rune Martinsen att kedjan inom fyra till fem år är uppe i 100 butiker.

– Med 82 butiker är det inte så lätt att öppna nytt. Vi finns i stort alla större orter, säger han.

Det går bra på den svenska marknaden. Företaget har redovisat miljonvinster flera år i rad och 2012 omsatte kedjan 500 miljoner kronor.

– För 2013 tror jag att vinsten kommer att bli lägre då vi tagit investeringar i butikerna, säger Rune Martinsen.

Ett nytt butikskoncept har tagits fram med ett större fokus på jeans. 156 butiker i Norge och Sverige har byggts om och fått större jeansavdelningar.

– Vi tror att vi har möjlighet att sälja ännu mer jeans genom att stärka jeansavdelningarna. Vi tror att det är viktigt att vara tydliga. Nu får vi en ännu tydligare jeansprofil på Carlings, säger Rune Martinsen.

Ombyggnationen, som var klar i oktober, verkar redan ha gett resultat. En miljon jeans siktade kedjan på att sälja under 2013. Resultatet blev 1 055 000.

– Det känns fantastiskt. 300 000 fler än förra året. Det är en superutveckling, säger Rune Martinsen.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...