Busfrö växer med hållbar second hand: ”Vi har som mål att öppna 60 butiker”
Var finalist i Retail Awards
Verksamheten grundades av Stina Qubti 2010. Då sålde hon enbart kläder, leksaker och andra produkter kopplat till barn i en lokal på 75 kvadratmeter i Västervik. I dag har sortimentet växt till att innefatta dammode och heminredning också.
Affärsidén går ut på att skapa ett ekonomiskt smart alternativ för kunden samtidigt som det är hållbart då avlagda produkter får nytt liv.
I dag har kedjan fem butiker: Västervik, Kalmar, Norrköping, Jönköping och Mottala. De tre senare drivs som franchisebutiker. Målet är att skapa en franchisekedja med 60 butiker inom tolv år.
Busfrö var en av finalisterna i kategorin Årets köpupplevelse vid årets Retail Awards.
Ett attraktivt sortiment är a och o för en butik. Busfrös affärsidé går ut på att sälja moderna och fräscha begagnade kläder, skor, bilbarnstolar, heminredning och annat på kommission.
– Vi har inte råd att fylla butiken med osäljbara saker, säger Stina Qubti när vi träffar henne i butiken i Västervik.
Västervik kan ses som Busfrös vagga. Det var här det första fröet såddes 2010.
– Den första butiken låg i utkanten av stan. Men efter ett år flyttade vi in till centrum, berättar Stina Qubti.
Verksamheten växte snabbt ur de ursprungliga 75 kvadratmeterna. I dag är butiken 525 kvadratmeter stor (350 kvadratmeter säljyta). Butiken omsatte strax över fem miljoner kronor förra året. Nettoomsättningen har ökat stadigt de senaste åren.
– Det är tack vara kommissionsförsäljningen som vi kan ha den här verksamheten, säger Stina Qubti.