Budskapet om reahetsen: ”Håller på att priskampanja bort all form av lönsamhet”
Tydliga spelregler som tar modehandeln bort från reaträsket och gör att mer säljs till fullpris och får upp lönsamheten. MQ:s vd Ingvar Larsson vill se en gemensam aktion från branschen. Och att mer behöver göras är tydligt menar Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil: ”Branschen håller på att priskampanja bort all form av lönsamhet”.
Back, back, back. Stilindex för kläder och skor är ingen munter läsning. Helåret 2019 visar minus 1,8 procent för kläder och minus 4,2 procent för skor. I fysisk handel visar stilindex för kläder minus tre procent och för skor minus sex procent.
Jämte växande internationella konsumtionsmönster är den ökande mängden reor en av de stora orsakerna till den skadade försäljningen, förklarar Ingvar Larsson i en intervju i Markets podd, som släpps på onsdag 29 januari på Market.se.
Läs våra kommentarsregler