Foto: Michael Lennartsson och Stefan Jerrevång (Bilden är ett montage)

Budskapet om reahetsen: ”Håller på att priskampanja bort all form av lönsamhet”

Tydliga spelregler som tar modehandeln bort från reaträsket och gör att mer säljs till fullpris och får upp lönsamheten. MQ:s vd Ingvar Larsson vill se en gemensam aktion från branschen. Och att mer behöver göras är tydligt menar Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil: ”Branschen håller på att priskampanja bort all form av lönsamhet”.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Back, back, back. Stilindex för kläder och skor är ingen munter läsning. Helåret 2019 visar minus 1,8 procent för kläder och minus 4,2 procent för skor. I fysisk handel visar stilindex för kläder minus tre procent och för skor minus sex procent.

Jämte växande internationella konsumtionsmönster är den ökande mängden reor en av de stora orsakerna till den skadade försäljningen, förklarar Ingvar Larsson i en intervju i Markets podd, som släpps på onsdag 29 januari på Market.se.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...