Foto: Jim Cordts

Brutal vår för optikbutikerna – och oro för framtiden: ”Det kan kasta allt över ända”

Försäljningen har rasat i optikhandeln under coronakrisen. ”Kunden slutade komma från en dag till nästa”, säger Roland Olsson, vd för Synoptik, och spår ett 2020 med negativ tillväxt, utslagning av fristående aktörer och ökad konsolidering. Samtidigt kommer optikbranschens e-handel att ta fart menar Marita Bertilson, vd på Specsavers.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Statistiska centralbyråns detaljhandelindex visar minus 28 procent för optikhandeln i april. Optikhandeln ger inte så mycket för SCB:s siffror i vanliga fall, men nu menar Roland Olsson att rapporterna från branschen indikerar att de stämmer.

Första kvartalet 2020 såg bra ut för optikbranschen. GFK-siffrorna visar plus 2,4 procent i försäljningen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...