Brothers lurade butiksdöden – nu går kedjan bättre än någonsin

Brothers var mer eller mindre uträknat. Efter en rejäl omställning blomstrar verksamheten. ”Många som pratar om butiksdöd får skylla sig själva, för man har inte satsat på det som fysisk handel är bra på”, säger vd Peter Bondelid.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Medan klädhandeln digitaliseras och förändras i snabb takt har flera traditionella detaljister fortsatt att köra på i gamla hjulspår.

För några år sedan var Brothers en av dem. Försäljningen hackade och resultaträkningen var illröd. Bottennivån nåddes under verksamhetsåret 2012-2013 med en rörelseförlust på 45 miljoner kronor.

– I den vevan var kedjan ganska uträknad, enligt vissa. Sortimentet var spretigt och vi försökte vara lite av varje. Men vi visste att vi hade en ganska stark kärna. Det viktigaste vi gjorde var att vi valde väg och blev tydligare i sortimentet, säger Peter Bondelid till Market.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...