Boom under pandemin: Kedjorna som lockar kunder – med virtuella upplevelser

Skiftet mot e-handel under pandemin har ökat kreativiteten hos handeln. Ett av resultaten är virtuella 3D-butiker där kunden kan navigera och klicka på produkterna.
Text: Helen Preutz
Annons:

Bland internationella varumärken är det redan en trend. Varumärken som Tommy Hilfiger, Clarins, Gucci och Burberry har alla öppnat virtuella butiker.

Idén med den virtuella butiken är dock inte helt ny. Redan 2014 inledde till exempel Intersport ett samarbete med företaget Virtual Stores för att ta fram egna virtuella butiker. Något som på den tiden innebar att man placerade ut digitala stationer utrustade med 40-tums pekkärmar, bland annat på Arlanda flygplats, där kunderna kunde e-handla. 

Till skillnad från då kräver den nya tidens virtuella butik varken pekskärmar eller VR-glasögon. Butiken kan besökas från datorn eller mobilen och är inte statisk, vilket innebär att den kan uppdateras när som helst.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...