Bokhyllaren – Jonas Karlén leder ett pånyttfött Adlibris: ”Trenden från i fjol fortsätter”

Adlibris har fått full utväxling på den stora omställning som bolaget gjort det senaste året – och mår bättre än någonsin. Här berättar vd Jonas Karlén om resan från svidande förluster till ett rekordstarkt första kvartal 2021. ”Det var avgörande att vi klarade anstormningen i fjol”, säger han.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Under 2018 var Adlibris i en fas där bolaget satsade på att kraftigt bredda sortimentet. Experimenten var många med nischad e-handel och en bred bukett av verksamheter som till exempel posterbutiken Wonderwall. 

Omsättningen ökade men efter flera år med goda resultat visade 2018 och 2019 brakförluster, bland annat som följd av stökig logistik och problem med leveranserna. 

Därför började företaget att se över verksamheten under 2019. Sopkvasten for fram i alla delar. Flera nätbutiker, bland annat Wonderwall, Yayday och Bondeco stängdes.

Koncentrationen av verksamheten gjorde att 13 varumärken inom Adlibrisgruppen bantades till fem. Logistiken och leveranserna sågs över. På lagret i Morgongåva inventerades alla flöden. 

När Jonas Karlén klev in som vd under hösten 2019 var en hel del av städjobbet gjort. Uppdraget från styrelsen var tydligt: Skapa en långsiktigt lönsam tillväxt.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...