Blomsterlandet blomstrar: ”Under första kvartalet hade vi en rejäl tillväxt”

Mer tid hemma innebär med tid för trädgården. Det gynnade trädgårdshandeln förra våren. Även denna vår ser ut att bli en säljfest. ”Jag tror att det här är ett intresse som är här för att stanna”, säger Patrik Lindgren, försäljningschef på Blomsterlandet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Pandemin gynnar trädgårdshandeln.

– Vi har haft en fin utveckling under hela den här perioden från den 11 mars 2020 fram tills nu, säger Patrik Lindgren till Market.

Mer tid från alla som har arbetat hemifrån har inneburit mer tid för konsumenterna att ta hand om hem och trädgård.

– Många har utvecklat ett helt nytt intresse. Flera yngre personer har börjat att odla och då kanske framför allt ätbart. Jag tror att det här är ett intresse som är här för att stanna.

När pandemin bröt ut i mars förra året upplevde Blomsterlandet under några veckor ett vikande kundantal och en minskad försäljning, vilket såklart skapade oro kring fortsättningen berättar Patrik Lindgren.

– Efter tre veckor började kunderna komma tillbaka, trots att antalet minskade i förhållande till 2019, så ökade försäljningen rejält med ökade snittköp då de som kom handlade mer och ofta åt sina anhöriga samt grannar och vänner i riskzonen också.

Den fina utvecklingen höll i sig året ut – och har fortsatt under inledningen av det nya.

Blomsterlandet ser inga tecken på att intresset för att odla kommer att avta under den här våren.

– Vi fortsätter att växa. Under det första kvartalet hade vi en rejäl tillväxt procentuellt. Jämfört med förra året handlar det om tvåsiffriga tal.

Butikerna är redo att ta emot kunder på jakt efter vårlökar, blommor, buskar och annat att plantera i trädgården.

De från Sundsvall och söder ut har ställts om inför vårsäsongen.

– Från Örnsköldsvik och norrut till Luleå så tar det någon vecka till med tanke på tjäle och snösituationen innan alla butiker är helt klara inför våren, säger Patrik Lindgren.

Blomsterlandet har givetvis vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen.

Rekommendationen är att varje kund ska ha tio kvadratmeter att röra sig på, Blomsterlandet har valt att sätta den gränsen vid 15 kvadratmeter.

– Vi har skyltar i och utanför butikerna som påminner kunderna om att hålla avstånd samt handla en och en, det går också ut med meddelande via kundradion med samma budskap. Vi använder oss av kundvärdar när vi har som mest med kunder, våra medarbetare har den skyddsutrustning som krävs för att skydda sig själva samt kunderna och kunderna har möjlighet att beställa varor hämta utanför butik, betala med swish, berättar Patrik Lindgren

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...