Foto: Foto: Vendela Kjerner

Björn Borg tappar i egna butiker

Björn Borg tappade försäljning i tredje kvartalet – totalt och i egna jämförbara butiker. Men den egna e-handeln växte. ”Fortsatt fokus på butiksgolv är rätt väg framåt.”
Text: Mikael Sydner
Annons:

Björn Borg i siffror

                               2016       1015

Nettoomsättning    180          191,4
Rörelseresultat       28,6          32,9
Resultat                  24,7          21,7
Siffrorna är i miljoner kronor och avser det tredje kvartalet (juli-september).

Bolagets nettoomsättning under det tredje kvartalet minskade med 6,0 procent till 180 miljoner kronor.

Exklusive valutaeffekter var minskningen 5,6 procent.

Minskningen hänför sig till leveransförskjutningar från Q3 till Q2 samt minskad försäljning till bolagets distributörsdrivna marknader.

Den egna e-handeln växte med sex procent, vilket är en lägre tillväxttakt än tidigare.

– Det är samtidigt i linje med med plan då vi har arbetat med avsevärt mindre rea jämfört med föregående år, säger vd Henrik Bunge i en kommentar till rapporten.

De egna butikerna forsatte att tappa jämförbar försäljning. Färre besökare ledde till en nedgång med tre procent. Men den totala försäljningen i egna butiker ökade med sju procent.

Bruttomarginalen sjönk från 51,9 till 50,4 procent medan rörelseresultat backade från 32,9 till 28,6 miljoner kronor – trots ett aktivt arbete med att få ner rörelsekostnaderna.

Henrik Bunge konstaterar att lanseringen av den nya sportkollektionen möts av ”god efterfrågan”.

– Fortsatt fokus på butiksgolv, virtuellt och fysiskt, ökad sportdistribution och produktutveckling är rätt väg framåt, säger Henrik Bunge.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...