Foto: Foto: Pontus Edman

Björn Borg satsar mer på sport

Modeföretaget Björn Borg visar ökad försäljning och bättre resultat för tredje kvartalet. Vd Henrik Bunge flaggar för ett ökat fokus på sportmode.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Björn Borg i siffror

                            Q3 2014           Q3 2013
Nettoomsättning    163,7                160,2
Rörelseresultat        32,8                  23,6
Siffrorna är i miljoner kronor och avser juli-september.

Nettooomsättningen under kvartalet (juli-september) ökade från 160 till 164 miljoner kronor.

Rörelseresulatet blev 33 miljoner kronor jämfört med 24 miljoner samma period 2013.

”Höjdpunkterna för det tredje kvartalet var vår medverkan på modeveckan, god lönsamhetsutveckling samt god tillväxt för vår e-handel”, säger Henrik Bunge i en kommentar till rapporten.

Varumärkesföräsljningen sjönk från 482 till 452 miljoner kronor.

Detaljhandelsorganisationen är under omstrukturering som ett resultat av både dålig lönsamhet och omsättningsutveckling sedan 2010.

Henrik Bunge beskriver sina 100 första dagar hos Björn Borg med orden ”långsiktig potential”.

Han uppger också att bolaget ser ett ökat fokus på ”sports fashion” framledes.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...