Foto: Foto: Biltema

Biltema har gasen i botten

Konsumenterna invaderar Biltemas varuhus. 2013 lyfte försäljningen med 13,6 procent. ”Ett fantastiskt år”, säger vd:n Johan Horsak.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Biltema Sweden i siffror

                                                    2013      2012
Nettoomsättning                       3 429     2 703
Rörelseresultat                             158        127
Resultat efter finansnetto            157       125
Årets resultat                                 141         75

Fotnot: Siffrorna är i miljoner kronor.

Market kan avslöja att Biltema fortsätter att vara en magnet för hushållen – och i fjol steg nettoomsättningen med ytterligare 13,6 procent.

Därmed nådde bolaget drygt 3,4 miljarder kronor.

– Jag är jättenöjd, säger Johan Horsak.

Biltemas framgång beror bland annat på etableringen av nya varuhus men även i jämförbara enheter är siffrorna starka.

Johan Horsak uppger att lågspriskedjans befintliga varuhus i Sverige växte med 4,0 procent förra verksamhetsåret.

– Det är väldigt glädjande.

Vad beror tillväxten på?
– Vi har blivit hela familjens varuhus genom att bredda sortimentet till 18 000 artiklar, säger Johan Horsak.

Bygg är det produktområde som för närvarande ökar mest men även camping, husgeråd och de utbyggda kaféerna har blivit betydelsefulla avdelningar hos Biltema.

– Särskilt husgeråd lockar många kvinnliga besökare.

Biltemas positiva trend har fortsatt och under 2014 är tillväxten 16,3 procent i Sverige.

– Jag trodde att den varma sommaren kanske skulle dämpa intresset för shopping men det har varit full fart i varuhusen, berättar Johan Horsak.

Hittills i år har Biltema etablerat fyra svenska varuhus och under hösten väntar ytterligare två i Karlskoga och Visby.

Därmed kommer företaget – som grundades i Linköping 1963 och firade 50 år i fjol – att finnas på 40 platser i Sverige.

– Det finns ett sug hos konsumenterna efter fler Biltema.

Rörelseresultatet steg mellan 2012 och 2013 från 127 miljoner kronor till 158 miljoner kronor.

– Det är starkt att hålla i resultatet när vi växer så kraftigt, säger Johan Horsak och tillägger att Biltema är självfinansierade och inte har några banklån.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...