Big data: Så gör tech-experten Zalandos returer till en säljkanal

Hon har bakgrunden i Silicon Valley – i dag arbetar Stacia Carr med big data och personalisering hos Zalando. Här berättar hon för Market om strategin. ”Mitt huvudmål är inte att minska returerna”.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Snabbväxande e-handelsjätten Zalando fortsätter visa tvåsiffriga försäljningsökningar och testar nya leveransmodeller i en rasande takt.

Returerna är en central del av modejättens affärsmodell.

Zalando ligger i dag på en returandel på 50 procent. Det innebär att varannat beställt plagg eller sko returneras.

Företaget har ett tydligt fokus på området – av två skäl:

• Att ge kunden den bästa upplevelsen.
• Att pressa kostnaderna.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...