Betalexperten: Kraven som måste uppfyllas för att Swish ska slå igenom

För ett par dagar sedan kom nyheten om att H&M satsar på expresskassor och självskanning. Det är ingen självklarhet i sällanköpshandeln. ”Speciellt inte inför Black Friday och julhandeln. Då vill man normalt sett inte störa betalningarna”, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Alternativa betalmetoder på frammarsch

Även om de traditionella betalningssätten fortfarande dominerar köpen inom handeln ligger ett par nykomlingar och puttrar under ytan. Här är tre av dem:

1. Libra. Facebook har sagt att plattformen kommer att lansera den digitala valutan Libra nästa år. Nyligen hoppade dock betaljätten Paypal av ett tänkt samarbete. Även kreditkortsjättarna Visa och Mastercard har hintat om att de kan gå åt samma håll. Det vill säga, inte vara med.

2. Alipay. Asiens största tjänst för digitala betalningar. Har inlett ett samarbete med det danska betalningsbolaget Nets. Betalningarna sker via QR-koder som skannas med kundernas mobiltelefoner.

3. E-krona. Under våren 2017 inledde Riksbanken ett projekt som undersöker möjligheten att ge ut en digital centralbankspeng, en så kallad e-krona. En e-krona skulle ge allmänheten tillgång till ett digitalt komplement till kontanter där staten står som garant för pengarnas värde.

Samtidigt som det aldrig har pratats så mycket om vikten av rätt kundupplevelse som just nu står retailvärlden och stampar när det gäller betalningarna.

Korten dominerar (står för över 80 procent), de dödsdömda kontanterna finns fortfarande kvar och här och var går det att swisha.

Teknikutvecklingen pågår, men går långsamt.

– Det finns en försiktighet inom den etablerade delen av handeln som gör att det tar tid att ställa om. Framför allt under den här tiden på året, säger Bengt Nilervall, expert på betallösningar på Svensk Handel.

Han syftar förstås på försäljningsmässiga högtider som Black Friday och julen.

Få handlare vågar testa nytt när trycket från kunderna är som högst.

– Det är både tester och dubbeltester när ny teknik ska implementeras. Ofta är det de större aktörerna som visar vägen, men de vill vara helgarderade innan de förändrar något, säger Bengt Nilervall.

Men H&M vågar alltså göra det?
– Exakt. Trots att det inte är jätteenkelt för dem att ställa om, med tanke på att kläderna är larmade. Men att de tar det här steget visar ju att de drivs av att göra det smidigt för kunderna.

Att vi är på väg mot nya sätt att betala är, trots en viss tröghet, tydligt.

När Bengt Nilervall ombeds att blicka in i spåkulan ser han flera nyheter runt hörnet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...