Beskedet från experten: ”Nu är det lågkonjunktur – fler kan slås ut”

Konkurser, rekonstruktioner och stigande arbetslöshet. Att coronakrisen går hårt åt den redan tidigare pressade handeln märktes i måndagens medieflöde. ”När likviditeten inte är så stark klarar man inte 70-procentiga besökstapp”, konstaterar Jonas Arnberg, vd på HUI.
Text: Helen Preutz
Annons:

Måndagen var en dyster dag för svensk handel. Venue Retail Group som sedan 20 november befunnits sig i företagsrekonstruktion ansökte om konkurs till Stockholms tingsrätt (på tisdagen meddelade kedjan att de dragit tillbaka konkursansökan, men befinner sig fortfarande i ekonomisk kris).

Även ekokedjan Paradiset försattes i konkurs medan Stockholms Tingsrätt gav grönt ljus för rekonstruktion för RNB-bolagen Departments & Stores, Polarn O Pyret och Brothers.

Samtidigt kom nya siffror från Arbetsförmedlingen som visar att över 1 000 handelsanställda varslats om uppsägning under mars månad (fram till den 22 mars).

Siffran skulle troligtvis varit ännu högre ifall inte företagen haft möjlighet att korttidspermittera.

Enligt Jonas Arnberg, vd för HUI har coronakrisen på kort tid försatt Sverige i en svag konjunktur. Samtidigt brottades många retailbolag med låg lönsamhet och tuff konkurrens redan före coronakrisen.

– De strukturella förändringar som vi pratat om länge får extra fart. När likviditeten inte är så stark klarar man inte 70-procentiga besökstapp.

Detta hände Venue Retail Group, konstaterar han.

– I Paradisets fall fick man inte finansiering eftersom investerare sett sina investeringar gå ner och blivit mer försiktiga i coronakrisens spår.

Enligt Jonas Arnberg är det svårt att säga om det vi ser nu är början på en nattsvart period för svensk handel.

– Det beror på hur fort vi kan komma ur detta. Nu är vi de facto i en lågkonjunktur.

Under årets andra kvartal kommer Sveriges BNP troligen att falla omkring 10 procent tror han. Dras även fastighetssektorn och bostadssektorn med i den nedåtgående spiralen kommer vi att hamna i en långvarig lågkonjunktur.

– Då kommer naturligtvis fler att slås ut. Så ju snabbare vi kan komma ur det desto bättre.

Från många håll kommer rapporter om en kraftig ökning av e-handeln till följd av coronakrisen.

Tydligast märks utvecklingen inom apoteks- och dagligvarubranscherna där aktörerna kämpar för att möta det ökade köptrycket. Även inom hemelektronik har kedjorna noterat ett ökat tryck på e-handeln. Om e-handeln kommer att fortsätta öka även efter coronakrisen är en svår fråga, säger Jonas Arnberg.

– I kriser och lågkonjunkturer förändras beteenden. En del av de beteendena behåller man. Nätapoteken och mat på nätet är funktioner som troligen kommer att användas av fler även framöver.

Det är också möjligt att e-handeln inom somliga branscher kommer att minska, säger Jonas Arnberg.

– Det blir kanske en tillbakagång till någon slags mer normalt beteende.

Samtidigt poängterar han att om det är någonstans där aktörerna kommer att få det tufft framöver är det inom e-handeln där lönsamheten är låg och konkurrensen stenhård

– E-handelsgraden går visserligen upp, men det behöver inte betyda att alla hänger med. Inte alla klarar att ställa om till lönsamhet vilket talar för att vi kommer att se fler sammanslagningar och uppköp framöver.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...