Bättre resultat för Dustin

E-handelsbolaget Dustin redovisar ökad försäljning och bättre resultat. Men konsumentsegmentet tappade omsättning.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Dustin i siffror

                            Q1 15-16   Q1 14-15

Nettoomsättning    2 124           2 068
Rörelseresultat         86,8           68,8
Resultat                    76.9           31,5
Siffrorna är i miljoner kronor och avser perioden september-november.
 

Dustins nettoomsättning ökade med 2,7 procent  till 2 124 miljoner kronor under bolagets första kvartal (september-november) i det brutna räkenskapsåret.

Rörelseresultatet ökade från 69 till 87 miljoner kronor.

Inom företagssegmentet var den organiska tillväxten 3,1 procent.

Omsättningen på privatsidan, som svarade för sju procent av den totala försäljningen under kvartalet, minskade med 6,2 procent.

– Konkurrenssituationen var fortsatt hård. Strategin att fortsatt prioritera lönsamhet före volym är oförändrad och segmentsmarginalen ökade till 2,9 procent, säger vd Georgi Ganev om försäljningsutvecklingen gentemot konsument.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...