Axfood sparkade chef – så har kedjorna agerat efter #metoo-uppropet

Det är snart fem månader sedan #metoo-rörelsen nådde Sverige. Incidenterna spänner över hela handeln och branschen har kraftsamlat för att slå tillbaka. ”Vi har genomfört workshops med alla våra butikschefer”, säger Niklas Carlsson, informationschef hos Clas Ohlson.
Text: Pontus Nyman
Annons:

De uppmärksammade uppropen mot sexuella trakasserier, #metoo, som startades i USA den 15 oktober blev snabbt en världsrörelse och fick sin egen motsvarighet, #obekvämarbetstid, i den svenska handeln.

Flera kedjor har genomlyst sina verksamheter och uppmärksammat händelser.

- Vi har haft ett fåtal incidenter som vi har tagit på största allvar med både utredning och åtgärder i varje enskilt fall. Vi har en uttalad nolltolerans mot sexuella trakasserier, säger Peter Nilsson, HR-chef hos Media Markt.

Hos Clas Ohlson handlar det liksom hos de flesta kedjor främst om att förtydliga bolagets värderingar och informera chefer och personal om hur de ska agera om fall uppstår.

- Vi har på olika sätt jobbat med att påminna om vilka rutiner vi har och hur de går tillväga. Vi har dessutom genomfört workshops med alla våra butikschefer i landet, säger Niklas Carlsson, informationschef.

Med coachning har cheferna blivit bättre på att arbeta förebyggande mot olika former av trakasserier på arbetsplatsen - inte minst genom medarbetarsamtal, undersökningar och utbildningar.

- Vi har också tydliga rutiner för incidentrapporteringar så att vi som arbetsgivare kan följa upp och agera om något händer.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...