Åtta åtgärder som ska få fart på modehandeln

Den svenska traditionella klädhandeln fortsätter att kämpa med vikande försäljning och strukturella utmaningar. Här är sex åtgärder som behövs för att vända på läget – enligt branschen själv.
Text: Mikael Sydner
Annons:

2018 blev ett minusår för den fysiska klädhandeln med negativ försäljning under de flesta av årets månader, konstaterar Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, i det senaste Stilindex som kom idag torsdag.

Marginalerna pressas när allt fler jämför priser på nätet och många sitter kvar i gamla affärsmodeller som inte låter sig uppdateras över en natt.

Market skickade ut frågan ”Vilka åtgärder krävs för att få bättre fart på den svenska modehandeln?” till ett urval av beslutsfattare i och nära modehandeln.

Här är en sammanställning av deras svar.

  • Modehandeln måste bli bättre på att bygga en relation med kunden. Det räcker inte att bara erbjuda en vara utan det måste finnas mervärden i form av upplevelser och mottagande som gör att kunden vill komma tillbaka.
  • Tillgängligheten till den fysiska platsen måste öka. Detta gäller särskilt i stadskärnor där det blir allt svårare att röra sig smidigt med bil. Om det är besvärligt att ta sig till butiken är det lättare att beställa hem saker på nätet i stället. Här är det viktigt att kommunerna kommer till insikt att handeln är en spelare som man måste underlätta för i stället för att motarbeta.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...